Mesures proposades contra el COVID19

La CUP de la Seu d'Urgell ha proposta setmanalment a l'equip de govern del municipi actuacions concretes per lluitar contra el COVID19 i les seves conseqüències en tots els àmbits: sanitari, social, econòmic i laboral.

Àmbit social i sanitari

• En matèria d’habitatge, pel que fa les dificultats de moltes famílies per fer front al pagament del lloguer proposem actuar en dues línies:

• Cal que el consistori faci front comú amb la resta d’administracions locals de Catalunya i de la Generalitat per pressionar al govern espanyol per tal que aprovi una moratòria en el pagament dels lloguers.

• D’altra banda, en un context d’accions solidàries de la ciutadania i dels treballadors com els del personal sanitari, volem fer una crida als propietaris d’habitatges llogats a no cobrar les mensualitats del lloguer als inquilins. Considerem que l’Ajuntament hauria de mediar entre propietat i llogaters per tal de facilitar aquests acords solidaris, i a canvi fer bonificacions en el pagament de  l’IBI.

• En matèria d’educació, per tal de lluitar contra l’escletxa digital, cal assegurar que tot l’alumnat tingui accés a internet de qualitat i ordinadors personals per seguir la docència telemàtica en els diverses etapes educatives obligatòries.

• Instal·lar punts d’accés a internet a la ciutat

• Mobilitzar el material didàctic, com tauletes digitals i ordinadors portàtils, disponibles en els centres escolars de primària i de secundària del Departament d’Ensenyament a la Seu d’Urgell i l’Alt Urgell

• Exoneració en el pagament de la part proporcional del quadrimestre de la quota fixa i el primer tram de consum (fins a 16m3) en el pagament del servei municipal d’aigua potable, i de la taxa de recollida d'escombraries

• Pel que fa als serveis realitzats des del CAPAU, proposem diverses línies d’actuació:

• Fer un seguiment del correcte funcionament de la targeta moneder a les famílies amb fills i filles beneficiàries de les beques menjador dels centres escolars.

• Incrementar, de forma preventiva, la partida pressupostària d’aprovisionament d'aliments per a la gent més vulnerable, i que es garanteixi una cistella bàsica d’aliment fresc.

• Promocionar el telèfon de consultes generals i d’emergències per tots els mitjans disponibles, i fer un seguiment de la gent gran, persones dependents i treballadors afectats per expedients de regulació d’ocupació.

• Registre de totes les persones i famílies que estan rebent alguna ajuda i la seva naturalesa.

• Concretar les persones destinatàries dels àpats cuinats i portats a casa per l’empresa pública  IAUSA (Iniciatives Alt Urgell Sa - Seu d'Urgell). Ampliar el servei a persones usuàries del Banc d’Aliments, persones dependents i persones confinades.

• Posar a disposició de la salut pública tots els serveis de la sanitat privada que hi ha a la Seu, com per exemple l’empresa Doctus. En aquest sentit, cal evitar el seu tancament i cal posar els seus espais i professionals a funcionar dins l'organització de la salut pública a la Seu i comarca.

Àmbit comercial

• Bonificació en el pagament de l’IBI per la realització d’una moratòria en el pagament dels lloguers comercials forçats a no poder obrir l’establiment pel Decret d’Alarma del confinament. Cal que l’Ajuntament faci de mediador i estimulador d’aquesta moratòria a falta d’ajudes governamentals cap a les botigues en aquesta situació.

• Exoneració en el pagament de la part proporcional del quadrimestre de la quota fixa ni el primer tram de consum (fins a 16m3) en el pagament del servei municipal d’aigua potable.

• Exoneració en el pagament de la part proporcional del quadrimestre de la taxa de recollida d'escombraries, tant a habitatges com a locals comercials tancats a causa del confinament.

• Exoneració en el pagament de la part proporcional de l’any sota l’estat d’alarma de l’Impost de Vehicles de Tracció Motora (IVTM) d’empreses i autònoms afectades pel tancament.

• Reobertura del mercat municipal, com un exercici de sobirania alimentària, amb totes les mesures de seguretat indicades especialment per aquest cas des de del PROCICAT, la Direcció General de Protecció Civil sobre Mercats municipal, la Resolució SLT/720/2020 i indicacions del Dept. d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (punt 1.H) i tal com proposa entitats del sector primari com la Unió de Pagesos, Arran de Terra, Assemblea Pagesa i Xarxes de sobirania alimentària.

• Recomanar a la població realitzar la compra d’alimentació i productes domèstics en comerços de proximitat sempre que es pugui.

Àmbit laboral

• Inspeccions als centres de treball per aconsellar i orientar sobre les mesures de seguretat que s’han de prendre pel que fa a distanciament laboral i materials de protecció.

• Denunciar, si s’escau, a inspecció de treball a aquelles empreses que no compleixen amb els requisits de seguretat, higiene i material necessari per fer front al COVID19 tot i haver estar advertides.

• Fer un llistat d’empreses de la Seu d’Urgell i l’Alt Urgell que han fet un ERTOs i oferir línies d’ajudes municipals per complementar el sou dels treballadors i treballadores.

• Oferir assessorament, des de l’Àrea de Promoció Econòmica, a autònoms per les línies d’ajuts decretades des de les instàncies de govern estatal, autonòmic i municipal per a les treballadores autònomes afectades pel Decret d’Estat d’Alarma i les seves diverses pròrrogues.

• Crear un punt d’assessorament laboral i sindical per donar resposta a tots els dubtes de les treballadores afectades per Expedients de Regulació, acomiadaments o aturades forçades de la seva tasca laboral, amb especial atenció per a  treballadors transfronterers i autònoms.

La CUP ha proposat mesures concretes en l'àmbit sanitari, educatiu, social, comercial i laboral.