Dempeus per una sanitat 100% pública i arrelada al territori!

La CUP Alt Urgell amb la vista posada en el desplegament de la República i l’obertura d’un procés constituent que la faci realitat ens volem posicionar de forma clara per avançar cap a un sistema sanitari 100% públic i arrelat al territori, que garanteixi un accés a la sanitat pública i de qualitat sense veure’s discriminat per raons econòmiques o per viure al Pirineu com passa actualment.

Actualment, el sistema sanitari català està format per una amalgama de organismes públics, público-privats i privats que sols responen a interessos privats i obscurs. Al Pirineu en som un bon exemple, Tremp amb un Hospital gestionat per una empresa de moment pública com SGS (Serveis de Gestió Sanitaris), la Seu amb una Fundació amb membres del consistori municipal i del Bisbat d'Urgell, i Puigcerdà on disposen d'un Hospital Transfronterer dins d'un marc legal com l'Agrupació Europea de Cooperació Internacional amb França. Davant aquesta diversitat i apostem per integrar tots els centres sanitaris dintre l’ICS, per avançar cap a un únic sistema sanitari integral de titularitat, provisió i gestió 100% públics.

Alhora, al Pirineu la falta d'especialitats fa que les usuàries s'hagin de desplaçar en molts casos a més de dues hores de distància de casa seva amb el peatge econòmic que comporten els desplaçaments i les possibles estades d'acompanyants en cas d'ingrés, que han d'assumir els propis malalts. Això fa que l'actual sistema sanitari especialment al Pirineu estigui excloent del dret a la salut a una bona part de la població sense recursos. Volem aprofitar per felicitar a la Xarxa de Suport Mutu per la seva tasca de reivindicació i defensa dels drets socials i la seva lluita per un transport sanitari assumit des de l’Administració, fem nostra l'exigència de garantir els desplaçaments sanitaris per a les persones amb situació econòmica precària de forma urgent i permanent.

Defensem un impuls als Hospitals Comarcals i els Centres d'Atenció Primària 100% públics per tal de situar la centralitat de la planificació en salut a l’Atenció Primària i dotar-los

Així ens oposem frontalment a la fragmentació del sistema sanitari que significa el Consorci Sanitari de Ponent-Pirineu o el nou nom i imatge que vulguin posar-li i que sols oculta un pas cap a la privatització. Alhora apostem per situar la centralitat de la planificació en salut a l'Atenció Primària permeten una cooperació entre tots els centres amb criteris de gestió i avaluació comunes. A curt termini entenem que es necessari un pla de xoc per reduir les llistes d'espera increment la prestació de serveis i obrint els serveis tancats.

Candidatura d’Unitat Popular de l’Alt Urgell
18 de Desembre de 2017