POSICIONAMENT DE CUP LA SEU D’URGELL EN EL PLE ORDINARI DE DILLUNS 8 DE FEBRER DE 2016

Des de la Candidatura d'Unitat Popular de la Seu d'Urgell desenvolupem la tasca, des d'un bon inici, de l'explicació de la nostra participació i implicació política municipal dins l'Ajuntament de la Seu, amb l'objectiu d'explicar el nostre posicionament en el ple ordinari que es va citar el passat dilluns 8 de febrer. Com també difondre les decisions que s'hi prenen.

En destaquem la sorprenent modificació de crèdit de la partida “Mesures per pal·liar la crisi” que es fa tan sols un mes després d’haver-se aprovat els pressupostos, i el debat sobre l’Hospital de la Seu.

.

RESUM PLE 8 DE FEBRER

El passat dilluns 8 de febrer va tenir lloc el primer ple d’aquest 2016, i d’aquest en volem destacar la sorprenent modificació de crèdit de la partida “Mesures per pal·liar la crisi” que es fa tan sols un mes després d’haver-se aprovat els pressupostos, i el debat sobre l’Hospital de la Seu.

En primer lloc es van aprovar les actes dels dos plens de desembre, l’ordinari i l’extraordinari que es va fer per a aprovar els pressupostos.

El segon punt de l’ordre del dia girava al voltant de la modificació de certes partides dels pressupostos. Volem informar que aquest punt és constant als plens i es tracta d’anar adaptant els pressupostos anuals aprovats, a les modificacions que es van realitzant fruit de l’execució real. Per a nosaltres doncs, i després del nostre vot rotundament negatiu a aquests pressupostos que entenem no satisfan les necessitats de la Seu, el vot a les modificacions de crèdit presentades va ser negatiu i serà negatiu la resta de l’any pel mateix motiu.

La modificació del crèdit en aquest ple es centrava majoritàriament en la partida de “Mesures per pal·liar la crisi”. En aquest sentit volem remarcar un fet que per a nosaltres encara afegeix més gravetat al punt, i és que aquesta partida, pressupostada en menys d'un 1% inicialment en pressupostos de l’any 2015, tan sols es va executar la meitat del diners destinats malgrat això per al 2016 no tan sols mantenia la partida sinó que fins i tot l’augmentava, tot i que per nosaltres de forma insuficient com ja vam dir llavors. Per sorpresa nostra, tan sols un mes després de l’aprovació dels pressupostos, s’entrava al plenari una proposta de modificació de crèdit de la partida “Mesures per pal·liar la crisi” que igual que l'any 2015 com hem comentat, ja que es un procediment sistemàtic per gastar la partida. Aquesta modificació de crèdit -aprovada en solitari per CDC i gràcies a l’abstenció d’ERC, amb els vots en contra de CUP i CxLS- reduïa en menys de la meitat l'import inicial de 120.000€ de la partida de “Mesures per pal·liar la crisi”, ja que el destí dels 71.000€ es reparteix desigualment entre: menys de 15.000€ a ajudes per a joves i per guarderia; 18.000€ a funcionament del CAPAU i més 47.000€ a promoció ocupació però aplicada com a subvencions puntuals per a creació de negocis que entenem hauria de sortir de la partida de promoció econòmica ja que va destinada al comerç de la ciutat. Considerem que aquest repartiment no destina els -pocs- diners pressupostats a la seva funció pal·liar la crisi i arribar directament a les persones que més ho necessiten, ja que dels 71.000€, tan sols els 7.000€ d'ajuts a la guarderia entenem que són diners directes per pal·liar la crisi. Per aquest motiu i perquè creiem que aquesta modificació “exprés” és una falta absoluta de respecte al debat i decisions del plenari, hi vam votar en contra del punt.

El tercer punt de l’ordre era la contractació d’una pòlissa per valor d’1 milió d’euros, punt en el què ens vam abstenir.

El quart punt era per ratificar el compromís de l’ajuntament en el finançament del projecte INNOLACT, projecte conjunt amb altres entitats del Pirineu per a la investigació i desenvolupament en el sector lleter que es va aprovar per unanimitat.

El punt 5 i 6 de l’orde del dia eren els habituals informes sobre morositat i períodes de pagament de l’ajuntament a proveïdors.

El 7é punt era el debat sobre les Bases Reguladores de les Subvencions per la Promoció del Municipi durant el 2016, en aquest punt vam votar a favor estant d’acord amb les Bases que s’aprovaven tot i que entenem que aquestes ajudes són tan sols petits estímuls per ajudar a impulsar el petit comerç i l’economia de proximitat, i el que cal és un pla integral per reforçar aquest sector i aturar l’avanç de les grans superfícies. Al nostre entendre és contradictori aprovar aquestes bases i després permetre la instal·lació de grans superfícies com el Mercadona que destrossen el comerç local i l’economia de proximitat.

El 8è punt era sobre l’aprovació de les Bases de subvencions per a actuacions de caràcter solidari i cooperatiu que l’equip de govern va treure de la votació abans del ple.

En el 9è punt hi havia la fixació del nom “Parc de l’Alt Pirineu” a l’espai verd resultat de la urbanització de la zona del Mercadona punt en què vam votar a favor malgrat esmentar que hagués estat bé un procés més obert a l’hora de fixar el nom.

En el punt 10è hi havia la sol·licitud d’inscripció del carrer municipal al Registre Cartogràfic de Catalunya que es va aprovar per unanimitat.

En el punt 11 hi havia la designació de Jesús Fierro com a representant municipal a l’Agrupació de Defensa Forestal de l’Urgellet, punt en què vam votar en contra.

El punt 12 i 13 eren els informes i decrets d’alcaldia.

En el punt 14è hi havia una moció d’ERC sobre la creació d’una oficina pels transfronterers a la Seu. La moció inicial constava de 3 punts, el primer dels quals i en el què estàvem d’acord instava al govern andorrà a obrir la oficina, en el segon i el tercer però s’instava al bisbat a impulsar aquesta iniciativa i prendre-hi partit i finalment a l’ajuntament de la Seu a coordinar-la. En aquests últims dos punts no hi estàvem d’acord ja que entenem que ni és feina de l’ajuntament de la Seu coordinar una oficina del govern andorrà ni menys hem d’anar a demanar favors al bisbe. A l’arribar ERC i CDC a un acord en què reformulava tota la moció i eliminava aquests dos darrers punts vam estar a favor de la moció. Aquesta es va aprovar per unanimitat.

Per últim hi havia les dos mocions del grup Compromís per la Seu, en la primera es reclamava a la Generalitat el deute pendent, moció que va ser aprovada per unanimitat. En la segona, que girava al voltant de l’Hospital, s’instava a recuperar els serveis i especialitats perdudes, recuperar el pressuposti sol·licitar una reunió urgent amb el nou conseller de Salut. Finalment i a esmenes de ERC es va canviar part del text suavitzant-lo i parlant de recuperar les freqüències dels serveis enlloc dels serveis perduts. Des de la Candidatura d’Unitat Popular vam votar a favor de la moció, que tot hi enteníem ja era justa inicialment encara ho era més després de les esmenes que en rebaixaven el contingut, vam donar el vot a favor.  Per a nosaltres el procés de transformació que està vivint l’Hospital s’emmarca en un procés de destrucció de la sanitat pública tal com l’entenem avui en dia, al nostre entendre reduir les freqüències de visites i allargar les llistes d’espera és destruir el servei i expulsar de la sanitat pública a tothom qui tingui un mínim poder adquisitiu i es pugui pagar la sanitat privada, augmentant el negoci de la màfia sanitària que ha governat el sector durant els últims anys.